Woda – co warto wiedzieć?

Jeśli do tej pory nie przywiązywałeś uwagi do poziomu nawodnienia Twojego organizmu to postaraj się wdrożyć w życie poniższe wskazówki a gwarantuję Ci, że Twoje samopoczucie i wydajność znacznie się poprawi

Musisz mieć świadomość, że woda stanowi 60-70% naszego organizmu, 75-80% mózgu czy 75% mięśni. Całkiem sporo, prawda? Jak sam widzisz, odpowiednie nawodnienie organizmu będzie miało ogromny wpływ na jego funkcjonowanie.

Ile więc powinniśmy pić? 
Zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia, w codziennej diecie powinno się znaleźć ok. 2 litrów płynu, z czego połowę powinna stanowić woda.
Moim zdaniem ciężko jest jednak jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ jest to zależne od wielu czynników takich jak np. masa ciała czy ilość utraconej wody podczas codziennej aktywności.

Co więc zalecamy? 
Przede wszystkim staraj się nie doprowadzać do uczucia „suchości” w ustach.
Ponadto dostarczaj w ciągu dnia średnio 40ml płynów na każdy kilogram masy ciała. Oznacza to, że osoba ważąca 75kg powinna pić około 3 litrów. W przypadku dni o większej aktywności fizycznej jak np. trening – zapotrzebowanie to może wynosić nawet 65ml/kg.
Sam widzisz, że zapotrzebowanie to może znacznie się różnić.

Czy można więc to jakoś zweryfikować?
Jednym z lepszych sposobów na sprawdzenie czy dostarczamy odpowiedniej ilości płynów jest kontrola częstotliwości oddawania moczu, a dokładniej „przezroczystego” moczu. Jeżeli wynosi ona 5 razy dziennie, to jest to dobra ilość płynów i na pewno nie powinniśmy pić mniej, jeśli natomiast wynosi mniej niż 5x w ciągu dnia, to postaraj się pić więcej.

Jaką wodę pić? 
Nie ma większego znaczenia czy będzie to woda niegazowana czy gazowana – kwestia preferencji. Warto wiedzieć, że woda gazowana lepiej gasi pragnienie, niż niegazowana, bo drażni kubki smakowe, potęgując uczucie orzeźwienia. Ponadto niezależnie od rodzaju woda doskonale zwalcza uczucie głodu. Wybieraj jednak wodę mineralną (nie źródlaną) zawierającą od 500 do 1000mg soli mineralnych na litr – oprócz nawodnienia organizmu, uzupełnia dietę w składniki mineralne, oddziałując korzystnie na stan zdrowia.

Prócz wody możesz pić także napoje typu „zero”, herbaty oraz kawy. Mimo wszystko staraj się, żeby stanowiła ona co najmniej 50% Twojej dziennej podaży płynów. Pamiętajmy też o tym, że dodawanie cukru, syropów, śmietanki czy mleka wiąże się również z dodaniem kalorii. Dobrym przykładem są kawy w sławnych kawiarniach, które mogą mieć nawet 500kcal – równowartość sporego, sycącego obiadu.

Na koniec jeszcze zastanówmy się czym jest pragnienie?
To znak, że Twojemu ciału zaczyna brakować wodnego paliwa.
Najpierw chce Ci się pić – to pierwszy sygnał. Odwodnienie organizmu wynosi wówczas 1%. Masz spierzchnięte usta i język, rzadziej oddajesz mocz.
Gdy zaczyna Cię boleć głowa, czujesz osłabienie, senność czy brak koncentracji i nie masz sił, oznacza to, że odwodnienie organizmu doszło do 3%.

Dlatego jeśli następnym razem doświadczysz którychś z powyższych objawów – zastanów się czy Twój organizm jest odpowiednio nawodniony zamiast szukać pomocy w środkach farmakologicznych..

 Jeszcze tak na koniec powyższe wskazówki w pigułce: 
1. Nie doprowadzaj do uczucia suchości w ustach
2. 40-65ml płynów/kg mc w ciągu dnia
3. Prawidłowa częstotliwość oddawania moczu – około 5x dziennie
4. Co najmniej 50% dziennej podaży płynów powinna stanowić woda

autor: Kornel Wyciślik

Powiązane posty: