Kiszonki – ich pozytywny wpływ na organizm.

Kiszonki… myślę że nie od wczoraj wiemy i nie raz spotkaliśmy się z twierdzeniem że wpływają korzystnie na funkcjonowanie pracy naszych jelit oraz wspomagają naszą odporność. Skąd to stwierdzenie?

Zacznijmy od tego czym one w ogóle są, zdecydowanie, śmiało możemy użyć stwierdzenia – naturalne probiotyki , czyli przede wszystkim są to produkty bogate w żywe kultury bakterii.

Zalet płynących z  procesu kiszenia takich produktów jest mnóstwo. Spożywanie produktów tego typu zaleca się przez cały rok ale zdecydowanie powinniśmy sięgać po nie zimą, kiedy niestety nie mamy dostępu do sezonowych owoców i warzyw. Wybór mamy bardzo zróżnicowany, począwszy od popularnych ogórków kiszonych oraz kapusty jak i również kiszonki takie jak: czosnek, cytryna, buraki i wiele innych warzyw i owoców.

Proces fermentacji doprowadza w takich produktach do rozkładu cukrów do kwasu mlekowego.  Kwas mlekowy wpływa natomiast  korzystnie na funkcjonowanie naszego  organizmu poprzez:

  • Regulowanie flory bakteryjnej w jelitach
  • Wspomaganie układu trawiennego
  • Wspomaganie wchłaniania produktów przemiany materii
  • Obniżanie poziomu cholesterolu

Dostarczają również  witamin z grupy B, które wspomagają trawienie  białek, tłuszczy oraz węglowodanów, poprawiają pracę układu nerwowego jak i koncentrację. Mają korzystny wpływ na stan skóry, włosów, paznokci.

Kiszonki, a błonnik pokarmowy

W kiszonych warzywach znajduję się również błonnik pokarmowy, który wpływa  korzystnie na pracę naszego układu pokarmowego, oczyszcza nasze jelita ze złogów,  zapobiega  zaparciom  oraz zapewnia uczucie sytości co sprzyja realizacji naszych planów żywieniowych.

Kiszonki nie tylko mają działanie pro biotyczne. Podczas procesu kiszenia  zostaje zachowana bardzo duża ilość składników mineralnych oraz witamin, które znajdowały się pierwotnie w produktach.

Kiszonki – dla kogo

Czy każdy może sięgać po takie produkty? Zdecydowanie jest to ściśle uzależnione od jednostek chorobowych oraz schorzeń. Kiszone produkty pomimo mnóstwa zalet nie będą służyć każdemu.

Nie zaleca się stosowania produktów tego typu u osób przyjmujących leki przeciwzakrzepowe. Głownie w tym przypadku należy ograniczyć spożywanie kiszonej kapusty, która zawiera sporo witaminy K, co może powodować zmniejszanie działania leków.

Osoby mające problemy z układem krążenia oraz tendencją do nadciśnienia  również nie powinny w nadmiernej ilości spożywać produktów tego typu ze względu na wzmożoną zawartość sodu.

Kiszonki w przeciwdziałaniu nowotworom

Ważną oraz istotną informacją jest również fakt, przeprowadzanych badań  stwierdzających w kiszonkach duże stężenie izotiocyjanianów, które mają działanie przeciwrakowe.

Kiszonki w procesie odchudzania

Podczas procesu odchudzania bardzo istotnym czynnikiem są kalorie i w tym przypadku produkty kiszone będą świetnym wyborem. Kaloryczność produktów poddanych procesom fermentacji jest zdecydowanie niższa niż produktów świeżych. Spowodowane jest to znacznym obniżeniem poziomu węglowodanów, które ulegają przemianie do kwasu mlekowego.

Dla przykładu posłużymy się świeżą biała kapustą:

W 100 gramach kapusty świeżej mamy ok. 35kcal, natomiast już kapusta kiszona zawiera takich kcal ok.15.

Jeśli więc lubisz kiszonki, nie posiadasz jednostek chorobowych, które wykluczają ich spożywanie… sięgaj po nie bez wahania i ciesz się ich dobrymi dla organizmu wartościami.