AKTYWNOŚĆ POZA TRENINGOWA. JAK JĄ ZWIĘKSZYĆ PRACUJĄC W BIURZE? część 1

Aktywność poza treningowa… Myślisz, że pracując w biurze jest ona niemożliwa do zwiększenia? Przekonajmy się 🙂

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienna norma kroków to 10 000. Zakładając, że nasz krok ma ok.60-80 cm długości, to daje nam dystans ok.6-8 km. Czy to dużo? Zapewne każdy z nas odpowie na to pytanie inaczej. Wszystko zależy od tego, jak wygląda nasz dzień, jaki rodzaj pracy wykonujemy,  jakie mamy obowiązki. Jeśli jesteśmy pracownikiem  magazynu i przez 8 godzin (lub więcej) dziennie chodzimy, to nie rzadko nasz bilans codziennych kroków będzie o wiele wyższy niż 10 000 kroków. Jednak w przypadku pracownika biurowego zalecana dzienna norma będzie o wiele cięższa do zrealizowania. Jeśli dodamy do tego poruszanie się do i z pracy samochodem, a także korzystanie z samochodu jako środka transportu do sklepu czy na trening, to okazuje się, że 10 000 kroków dziennie jest wręcz nieosiągalne, a aktywność poza treningowa znikoma.

Zatem w jaki sposób pracownik biurowy może zwiększyć swoją aktywność poza treningową?

Dojazd do i z pracy…

Zacznijmy od początku, czyli od dojazdu do pracy oraz drogi powrotnej. Przyzwyczailiśmy się do wygody i podróżowania samochodem tłumacząc, że „tak jest szybciej”. Czy aby na pewno? Niejednokrotnie podróż samochodem w praktyce trwa tyle samo lub dłużej niż środkiem komunikacji miejskiej. Do tego dodajmy argument, że koszta utrzymania pojazdu są większe niż miesięczny bilet autobusowy. Pomińmy fakt drapania szyb zimą lub denerwowania się stojąc w korku.. Podróżując komunikacją miejską mamy możliwość  wygospodarowania czasu na przeczytanie książki czy przejrzenie gazety. Mamy również możliwość swobodnego korzystania z telefonu. Jest to czas, w którym możemy odpisać na wiadomości, maile, przejrzeć internetowe konta społecznościowe, zrobić zakupy online czy opłaty. Dzięki temu zyskujemy więcej czasu dla siebie po pracy.

W przypadku korzystania z komunikacji miejskiej możemy również sprawdzić plan trasy pojazdu i jeśli to możliwe – wysiąść przystanek wcześniej. Aby nasza aktywność poza treningowa się zwiększyła, dobrym rozwiązaniem jest również spacerowanie w pobliżu przystanku w oczekiwaniu na autobus, zamiast stać lub siedzieć pod wiatą. W środkach komunikacji miejskiej nie szukajmy na siłę miejsca siedzącego, starajmy się stać – przecież wystarczająco długo siedzimy w pracy. 🙂

Jeśli pracujemy w takim miejscu, gdzie nie mamy szans na dojazd komunikacją miejską, możemy zaparkować samochód nieco dalej niż zwykle. To samo tyczy się parkowania po powrocie z pracy. 🙂  Dzięki temu wykonamy kilka kroków więcej w drodze do i z samochodu. Starajmy się również w miarę możliwości nie załatwiać wszystkiego „po drodze” – zakupy, poczta.. Bardzo często te placówki są otwarte na tyle długo, że spokojnie zdążymy dojechać do domu, zjeść posiłek i zrobić sobie spacer po zakupy. 🙂

aktywność pozatreningowa - parking w mieście
Codzienne czynności…

Kolejną czynnością, którą wykonuje praktycznie każdy z nas jest..wynoszenie śmieci. Nierzadko zabieramy  je ze sobą i wynosimy np. rano, w drodze do pracy. Spróbujmy tę czynność potraktować jako osobne wyjście z domu, a nie „przy okazji”. Dzięki temu znowu zyskamy dodatkowe kroki do naszego codziennego bilansu. 

Jeśli masz dzieci, postaraj się spędzać z nimi swój wolny czas poza domem. Basen, gra w piłkę, badmintona, podchody, jazda na rowerze, rolkach, łyżwy, narty, lepienie bałwana czy rzucanie się śnieżkami. Jest naprawdę wiele możliwości, aby świetnie spędzić czas o każdej porze roku, a tym samym znów sprawić, że nasza aktywność poza treningowa wzrośnie.  

Co jeszcze…

Jeśli jesteś szczęśliwcem, który ma psa w domu, to nie powinieneś mieć problemu z dzienną normą kroków. 🙂 Jeśli jednak tak jest, to zastanów się, ile czasu poświęcasz swojemu czworonogowi. Jak długo trwa spacer? Jak często z nim wychodzisz, a jak często robi to ktoś inny? Dodatkowo spacery z psem możesz również wykorzystać jako pretekst do spotkania z kimś, dla kogo wciąż nie potrafisz znaleźć czasu – rodzice, rodzeństwo, sympatia, dzieci, a może przyjaciel? Na pewno pomyślałeś chociaż o jednej osobie czytając ten tekst. Zamiast spotykać się na pizzy czy ciastku z kawą, zaproponuj spacer. Miło spędzisz czas z kimś bliskim, Twoja dzienna liczba kroków wzrośnie, a Twój pies będzie szczęśliwy, że poświęcasz mu więcej czasu. 

aktywność pozatreningowa - spacer z psem

To tyle na dziś… Chcesz dowiedzieć się jak jeszcze możesz sprawić by twoja aktywność była na wysokim poziomie? Zapraszam TUTAJ, do drugiej części artykułu!